Opóźnienia w płatnościach w Europie

Wywiadownia gospodarcza Creditreform przygotowała zestawienie, w którym wskazuje na różnice w sposobach regulowania płatności w poszczególnych krajach Europy.

Na podstawie danych oszacowano, z jakich regionów Europy firmy eksportujące - klienci Creditreform, najszybciej otrzymują zapłatę za wystawione przez siebie faktury, z jakich muszą czekać kilkadziesiąt dni, a nawet liczyć się z brakiem uregulowania należności za świadczone usługi.

Kraj Do 30 dni Powyżej 30 dni > 60 dni
Austria/Szwajcaria 72,3 25,6 2,2
Kraje Skandynawskie 65,1 31,6 3,3
Państwa Beneluksu 57,9 39,2 2,9
Rosja/Ukraina 47,9 28,6 23,5
Polska 42,2 43,0 14,8
Kraje Bałtyckie 41,7 42,9 15,5
Czechy, Węgry, Słowacja, Słowenia 39,3 48,3 12,6
Turcja 37,3 42,7 20,2
Wielka Brytania, Irlandia 32,4 52,0 15,5
Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Bośnia 28,9 43,0 27,1
Francja 25,6 48,8 25,6
Włochy 20,1 33,8 46,3
Hiszpania/Portugalia 20,0 50,7 29,3
Niemcy 78,4 16,3 5,3


Biorąc pod uwagę średni okres spłaty należności (Days Sales Outstanding - DSO) wynoszący 30 dni, najszybciej regulowane są rachunki za dostawę towarów do Austrii, Szwajcarii oraz Skandynawii. Zdecydowana większość niemieckich eksporterów (65,1% - 72,3 %) przyjmuje zatem, że wysyłane do tych krajów faktury, zostaną uregulowane w większości przypadków w ciągu 30 dni. Ponad połowa przedsiębiorstw z Niemiec (57,9 %) przyznaje, że klienci z Krajów Beneluksu, z Belgii, Holandii i Luksemburga również opłacają faktury w ciągu miesiąca.

Klienci z Francji, Hiszpanii, Portugalii i Włoch potrzebują zdecydowanie więcej czasu, żeby zapłacić za towar. Tylko co czwarty eksporter do Francji i co piąty do Hiszpanii, Portugalii i Włoch otrzymuje swoje pieniądze w ciągu miesiąca. Prawie połowa firm (46,3%) wysyłających towar do Włoch, musi liczyć się z tym, że okres spłaty zobowiązań może wynosić nawet ponad 60 dni. Klienci z Rumunii, Bułgarii i Bałkanów każą czekać swoim dostawcom bardzo długo na uregulowanie płatności - tylko trzy na dziesięć pytanych przedsiębiorstw (29,9%) notuje wpływ należności w ciągu 30 dni od wystawienia faktury. Co czwarty dostawca (27,1%) musi czekać dłużej niż dwa miesiące.

W większości krajów Europy Wschodniej okresy spłaty są znacznie krótsze, niż w krajach basenu Morza Śródziemnego, czy w Wielkiej Brytanii. 47,9% pytanych eksporterów na Rosję i Ukrainę otrzymuje swoje pieniądze najpóźniej po miesiącu. W przypadku Polski jest to 42,2 % firm, a Krajów Bałtyckich 41,7%. Jednak wysyłając swoje towary do Rosji, czy na Ukrainę dostawcy (23,5%) muszą liczyć się z terminem spłaty ponad 60 dni. Tak długi czas oczekiwania na uregulowanie faktur nie dotyczy eksportu do Austrii, Szwajcarii, krajów skandynawskich i krajów Beneluksu.

„W porównaniu do zeszłorocznego badania, tendencję do pozytywnych zmian wykazują Rosja, Kraje Bałtyckie oraz Turcja, zaraz za nimi znajdują się Austria, Szwajcaria i kraje Europy Wschodniej. W tych regionach okres regulowania należności widocznie się skrócił. Badane przedsiębiorstwa otrzymują swoje pieniądze wcześniej i odnotowują lepsze doświadczenia płatnicze z tymi kontrahentami.” - podkreśla Jacek Koziaczy, Prezes Creditreform Polska.

Natomiast odbiorcy w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Portugalii wykazują wydłużenie okresu regulowania swoich zobowiązań w porównaniu do 2010 roku.

„Faktury wystawione tym krajom pozostawały dłużej niezapłacone. Wpłynęło to negatywnie na sytuację finansową producentów i dostawców. Byli zmuszeni opłacać zlecenia najpierw ze swojej kieszeni. Wraz z wydłużającymi się opóźnieniami w płatnościach rośnie ryzyko, że opłata wystawionej faktury w ogóle nie nastąpi. Jeżeli firma czeka wiele tygodni na pieniądze, maleje nadzieja na odzyskanie całej należności. Ważne jest, żeby nie zwlekać z windykacją i bardzo szybko rozpocząć procedurę odzyskiwania swoich środków.” - mówi Jacek Koziaczy. Opóźnienia płatnicze w poszczególnych krajach Europy są bardzo zróżnicowane, co dobrze ilustruje poniższa tabela.

Kraj żadnych Do 10 dni Do 30 dni Powyżej 30 dni
Austria/Szwajcaria 35,3 44,9 16,8 3,0
Kraje Skandynawskie 34,8 48,9 14,1 2,2
Państwa Beneluksu 23,3 50,9 21,4 4,4
Rosja/Ukraina 27,4 26,5 28,3 17,7
Polska 14,0 31,0 42,6 12,4
Kraje Bałtyckie 19,7 43,4 27,6 9,2
Czechy, Węgry, Słowacja, Słowenia 10,7 38,9 38,2 12,2
Turcja 29,3 23,2 35,4 12,2
Wielka Brytania, Irlandia 15,6 43,8 25,0 15,6
Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Bośnia 10,6 22,3 43,6 23,4
Francja 13,8 32,2 38,8 15,1
Włochy 6,1 31,3 37,4 25,2
Hiszpania/Portugalia 5,6 29,8 41,1 23,4


W większości krajów europejskich długie opóźnienia płatnicze mieszczą się jeszcze w granicach normy. Eksporterzy na Skandynawię, Austrię i Szwajcarię mają dobre doświadczenia płatnicze. Jedna trzecia firm (34,8 - 35,3%), które eksportują w te regiony, otrzymuje swoje pieniądze w ustalonych terminach, a prawie połowa (48,9 - 44,9%) musi czekać na nie najwyżej 10 dni dłużej. Zwłoki w płatnościach są zdecydowanie krótsze w krajach Beneluksu, tylko co czwarty eksporter (23,3 %) odnotował brak opóźnień. W 21,4% przypadków termin płatności wynosi 30 dni.

W porównaniu do wymienionych krajów, klienci z Rosji, Ukrainy i Turcji są lepszymi płatnikami. 29,3% firm, które dostarczają towary do Turcji, nie ma doświadczeń z opóźnieniami płatniczymi. W przypadku Rosji i Ukrainy dotyczy to 27,4% ankietowanych.

Lecz nie wszystkie firmy są w tak dobrej sytuacji. Ponad jedna trzecia eksporterów na Turcję, przebadanych przez Creditreform (35,4%) mówi o 10 do 30 dniowych opóźnieniach w płatności, a 12,2 % z nich przyznaje, że opóźnienia trwają ponad 30 dni. W krajach, takich jak Włochy, Hiszpania czy Portugalia płacenie wyraźnie po terminie stało się już chyba zwyczajem. Z kilkoma wyjątkami, prawie wszyscy eksporterzy skarżą się na opóźnienia w regulowaniu faktur.

Stosunki handlowe z Europą Wschodnią także dotknięte są tym zjawiskiem. Jedynie co dziesiąta firma eksportująca, otrzymuje zapłatę na czas. Bardzo długie opóźnienia dotyczą klientów z krajów, takich jak: Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Włochy i rejonu Półwyspu Iberyjskiego. Co czwarta firma musi czekać na otrzymanie pieniędzy przynajmniej o miesiąc dłużej, niż to przewiduje ustalony termin spłaty.

Dwie duże gospodarki Europy: Wielka Brytania i Francja znajdują się z perspektywy eksporterów w środku skali praktyk płatniczych.

„Częściowo różnice w sposobach płatności kontrahentów z Europy wynikają z uwarunkowań kulturowych. Na to eksporterzy muszą odpowiednio reagować. Odpowiedzią może być inteligentne zarządzanie należnościami we własnej firmie. Kryzys nie odpuścił jeszcze w wielu krajach Europy i miał wpływ na ich płynność finansową. Dlatego rozszerzenie działalności i ekspansja na nowe rynki są stale opatrzone ryzykiem.” - wyjaśnia Jacek Koziaczy, Prezes Creditreform Polska.

W porównaniu do raportu Creditreform z 2010 roku, można zauważyć pewne pozytywne zmiany: eksporterzy informują o mniejszej liczbie opóźnień płatniczych ze strony klientów z: Rosji, Ukrainy, Krajów Bałtyckich, Turcji, oraz o większej liczbie firm, które swoje pieniądze otrzymują punktualnie. Natomiast wzrost opóźnień w regulowaniu faktur odnotowano we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Francji, krajach Beneluksu, ale także w Austrii, Szwajcarii i w Skandynawii - krajach uznawanych za wzór dobrych praktyk płatniczych. Sytuacja pogorszyła się też w krajach dotkniętych przez kryzys, takich jak: Anglia i Irlandia. Przedsiębiorcy, którzy mają klientów w tych rejonach Europy, także muszą liczyć się ze znacznymi opóźnieniami.

Źródło: Creditreform Polska
Eksport do PDFEksport do HTML    Data dodania: 2012-03-29 (Ostatnia zmiana: 2012-03-29)

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Imię i nazwisko (*):
Adres e-mail (*):
Email nie będzie wyświetlany na stronie
Treść komentarza (*):
Przepisz kod (*): Captcha
Powrót

Komentarze

Szukaj firm windykacyjnych
Nazwa firmy:
Kwota windykacji:
Obszar geograficzny:

Kalkulatory

Kwota:



Okres "od":


Okres "do":




Wybrane wpisy z bazy firm
Skuteczna windykacja na Słowacji. Jesteśmy renomowaną Kancelarią Adwokacką na Słowacji specjalizującą się w windykacji należności, w sporach sądowych oraz w prawie upadłościowym na Słowacji.

Zasięg działania: Europa
Windykacja za odsetki, skup niezapłaconych faktur i not odsetkowych, wywiad gospodarczy, kompleksowa obsługa prawna, monitoring płatności, pieczęć prewencyjna, restrukturyzacja zobowiązań.

Zasięg działania: Polska