Zasada, która mówi, że lepiej się zabezpieczać niż później szukać ratunku, powinna obowiązywać wszystkie MSP.
Tym bardziej, że w ich przypadku jednorazowy błąd w doborze kontrahenta może oznaczać kłopoty finansowe zagrażające bytowi firmy. Niezależnie od branży i wielkości firmy warto wiedzieć z kim prowadzi się interesy. Warto sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego, badając jego sytuację prawną, wypłacalność, doświadczenia płatnicze. W szybkim pozyskiwaniu takich danych specjalizują się wywiadownie handlowe.
Wywiadownia pozyskuje informacje o badanej firmie z dostępnych oficjalnie źródeł. Są nimi przede wszystkim rejestry, sądy, urzędy, giełdy długów, rankingi, statystyki, publikacje w mediach oraz wewnętrzne bazy danych wywiadowni, które rejestrują informacje negatywne o firmach np. windykacje. Ważnym źródłem danych jest też sama badana firma.
Zebrane w ten sposób informacje są przetwarzane i analizowane przez specjalistów, którzy oceniają firmę, przyznając także sugerowaną wielkość kredytu kupieckiego, czyli kwotę do jakiej handel z odroczonym terminem płatności z daną firmą jest bezpieczny. Tak przygotowany raport trafia do klienta.
W Polsce znajomość istoty działalności wywiadowni wciąż wydaje się zbyt mała. W krajach zachodnich większość zawieranych kontraktów poprzedza weryfikacja danych przez wywiadownie. Popularność tych usług rośnie z roku na rok, a dla coraz większej grupy polskich firm korzystanie z informacji gospodarczej stało się już standardem.
Autor: Szymon Wiliński
Dyrektor ds. rozwoju biznesu informacyjnego wywiadowni Coface Poland
Źródło: Gazeta Finansowa
Data dodania: 2008-12-22 (Ostatnia zmiana: 2008-12-22)
Skuteczna windykacja na Słowacji. Jesteśmy renomowaną Kancelarią Adwokacką na Słowacji specjalizującą się w windykacji należności, w sporach sądowych oraz w prawie upadłościowym na Słowacji.