Z lipcowego raportu BIG Infomonitor S.A. wynika, że ponad 70 proc. przedstawicieli polskich przedsiębiorców uważa, że nieterminowe regulowanie płatności stanowi poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Równocześnie ponad 60 proc. ankietowych firm uznało, że polskiej gospodarce nie grozi nadejście kolejnej fali kryzysu.
Kryzys gospodarczy spowodował, że poziom zaufania w biznesie spadł niemal do zera, a firmy zaczęły być ostrożniejsze w podejmowaniu kluczowych decyzji. Przedsiębiorcy uświadomili sobie potrzebę odpowiedzialnego podejścia do nawiązywania współpracy oraz negatywne konsekwencje bezgranicznego zaufania w interesach. Usługi wywiadowni stały się popularniejsze, a firmy zdecydowały się na częstsze sprawdzanie kontrahentów.
Raporty o wiarygodności
Zapotrzebowanie na raporty o wiarygodności płatniczej firm jest duże. Właśnie dlatego, że poprawiają się nastroje w polskich firmach i przedsiębiorcy szukają nowych kontrahentów, popyt na raporty gospodarcze się utrzymuje. Dzięki raportom w bardzo krótkim czasie klienci mogą uzyskać nie tylko dane rejestrowe, ale również sprawdzić, czy potencjalny kontrahent miał problemy finansowe.
Minimalizowanie ryzyka współpracy
Celem każdego przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą powinno być minimalizowanie ryzyka współpracy, nie tylko przed zawarciem pierwszej transakcji. Raporty gospodarcze ograniczają ryzyko zawieranych kontraktów i zmniejszają prawdopodobieństwo nieotrzymania zapłaty za wykonaną usługę lub dostarczony towar. To znacznie tańsze rozwiązanie w porównaniu do kosztów, jakie niesie ze sobą brak zapłaty czy późniejsze dochodzenie roszczeń.
Na szczęście firmy są coraz bardziej świadome, że sytuacja w gospodarce zmienia się dosyć dynamicznie, a w interesach nie można opierać się na plotkach czy doniesieniach. Wiedząc, jak poważne problemy rodzi współpraca z firmą, która notorycznie opóźnia się z płatnościami lub jest w słabej kondycji finansowej, przedsiębiorcy decydują się również na monitoring spłat oraz starają się nie zwlekać z odzyskiwaniem należności.
Dyscyplina płatnicza
Badania m.in. Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową oraz doświadczenia Creditreform pokazują, że działania windykacyjne podejmowane natychmiast po upływie terminu wyznaczonego na zapłatę zwiększają szansę na odzyskanie niemal całej kwoty zaległości. Zwłaszcza firmy, które sprzedają z odroczonym terminem płatności, powinny regularnie monitorować spłatę zaciągniętego przez klientów zobowiązania i systematycznie pilnować konkretnych płatności. Zauważamy, że obecnie wierzyciele znacznie szybciej przekazują sprawy firmom windykacyjnym. Jest to dla gospodarki pozytywne zjawisko, ponieważ wprowadza większą dyscyplinę płatniczą, przynosząc korzyści wszystkim przedsiębiorcom.
Autor: Erna Grońska-Petniak
Autorka jest specjalistą ds. public relations wywiadowni gospodarczej Creditreform Polska
