Każdy kryzys finansowy to tak naprawdę kryzys zaufania - do państwa, instytucji finansowych, czy wreszcie partnerów biznesowych. W tym ostatnim przypadku mamy do czynienia z najbardziej bezpośrednim przełożeniem na działalność firmy.
A jednak - zwłaszcza w kryzysie - musimy stawiać na rozwój, bo w innym przypadku „lawina niepowodzeń” pociągnie nas ze sobą. Trzeba pozyskiwać nowych kontrahentów, a jednocześnie sprawdzać ich wiarygodność. Również powinniśmy monitorować kondycję finansową dotychczasowych partnerów handlowych, gdyż nie mamy pewności, że kryzys obszedł się z nimi łagodnie. Zaufanie to istotna rzecz przy prowadzeniu biznesu, ale bezgraniczna ufność czasami się nie opłaca. W celu uniknięcia ryzyka dobrym rozwiązaniem jest raport o wiarygodności finansowej firmy. Jest to narzędzie na pewno łatwiejsze i pewniejsze, niż szukanie informacji na własną rękę. Szczególnie w dobie kryzysu szukanie oszczędności na sprawdzeniu kontrahentów to tylko „pozorna” oszczędność.
Wywiadownie gospodarcze - wbrew intrygującej nazwie - pozyskują informacje tylko z legalnych źródeł. Warto wiedzieć, że 80% wszystkich poszukiwanych informacji zostało już opublikowanych w różnych źródłach, a kolejne 15% można zaliczyć do szarej strefy - tj. informacji, które nie zostały wprawdzie opublikowane, jednakże można je zdobyć prowadząc odpowiednie działania w dobrze poinformowanych środowiskach. Tylko 5% informacji to dane z klauzulą poufności, ale w tym momencie wkraczamy na grząski grunt szpiegostwa przemysłowego. Wywiadownia gospodarcza dostarczy 95% danych, co w zdecydowanej większości przypadków jest dostateczne przy odpowiedzialnym prowadzeniu biznesu.
Zakupiony raport zawiera bowiem dane formalno-prawne, najświeższe dostępne dane finansowe, analizę finansową przedsiębiorstwa oraz jego ocenę z rekomendowanym kredytem kupieckim. Dodatkową usługą może być wizyta w firmie badanej - klient otrzymuje opis miejsca prowadzenia działalności wraz z dokumentacją fotograficzną. Może się przecież okazać, że firmy już fizycznie nie ma, mimo że wciąż widnieje w rejestrach. Praktyka pokazuje, że w czasach kryzysu takie sytuacje coraz częściej się niestety powtarzają. To nie wszystko - możemy sprawdzić, czy dana firma nie traci właśnie płynności i jak wygląda sytuacja tej firmy na tle branży.
W okresie spowolnienia gospodarczego paradoksalnie wzrasta konieczność szybkiego sprawdzania danych o partnerach handlowych. Spowolnieniu towarzyszy bowiem większa dynamika zmian. W czasach prosperity mamy do czynienia z sytuacją odwrotną - można założyć, że i kondycja finansowa naszych kontrahentów nie ulega nagłym pogorszeniom. Dlatego też odpowiedzią na kryzys może być stworzenie narzędzia, które ułatwia przedsiębiorcom i konsumentom szybkie podejmowanie decyzji biznesowych oraz osobistych, najlepiej w trybie - on-line. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z serwisów internetowych, w których od ręki, w każdej chwili, nie wychodząc z biura możemy sprawdzić wiarygodność finansową kontrahenta, dewelopera, czy nawet pracodawcy.
A wracając do kwestii zaufania - najlepiej, by wywiad gospodarczy prowadzić regularnie - kontrahenta powinno się sprawdzać cyklicznie, żeby na bieżąco monitorować ewentualne zagrożenia i dużo wcześniej na nie zareagować.
Magdalena Maciejewska - Kierownik Działu Informacji Creditreform Polska Sp. z o.o.
Wszystkie opinie i oceny zawarte w niniejszym dokumencie wyrażają opinie osób go sporządzających w dniu jego publikacji i nie mogą być interpretowane jako podstawa do podejmowania jakichkolwiek decyzji biznesowych. Creditreform Polska nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podjętych na podstawie niniejszej informacji prasowej.
Informacje o Creditreform
Wywiadownia gospodarcza Creditreform wywodzi się z Niemiec i została założona w 1879 r. w Mainz. Jest obecnie jedną z najstarszych i największych w Europie organizacji zajmujących się gromadzeniem, analizą oraz dostarczaniem informacji o moralności płatniczej firm, a także prowadzeniem windykacji należności. Posiada 176 biur w różnych krajach świata, zrzeszając 170.000 stałych członków, wśród których są banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy leasingowe, przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe.
Creditreform specjalizuje się w dostarczaniu firmom produktów z zakresu zarządzania ryzykiem finansowym. Sporządza raporty o wiarygodności płatniczej firm i analizy rynkowe. Dostarcza bazy danych bilansowych i adresy marketingowe. W ofercie znajduje się także pełny zakres windykacji, w tym monitoring dłużników.
Creditreform Polska funkcjonuje od 1992 roku, posiada swoje Biura w Warszawie (centrala), Katowicach, Poznaniu.
|